Het zit erop. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van brittinsu - WaarBenJij.nu Het zit erop. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van brittinsu - WaarBenJij.nu

Het zit erop.

13 Januari 2015 | Suriname, Paramaribo

Zo, nu mijn laatste blog vanuit Suriname..
Vorige keer zouden mijn ouders en Mick langskomen. Ik heb ze allemaal opgehaald van Zanderij, m’n ouders zaterdag om 18.00 uur en Mick op maandag om 1.00 uur. Zondag ben ik met mijn ouders naar fort zeelandia geweest. We hadden een rondleiding op de planning staan, maar na een minuut of tien zijn we afgehaakt. We hebben zelf verder gelopen door het fort en we kregen de nodige informatie van een mannetje. ‘Smiddags hebben we geluncht bij Zuz & Zo. Daarna hebben we nog even gezwommen bij het appartement. Heerlijk… In de avond hebben we gegeten bij het appartement om daarna samen met pap richting Zanderij te gaan. Eindelijk Mick ophalen. Na wat vertraging kwam hij uit de bagagedeuren lopen. Op het vliegveld hebben mijn vader en ik ons vermaakt met ‘’vier plaatjes, één woord’’ haha.
Maandag overdag zijn we de stad in geweest. Zo konden zij even de sfeer proeven van Paramaribo. Lekker een rustig dagje, want de volgende dag stond het dolfijn- en kaaiman spotten op het programma. Rond een uur of 1 stapten wij op de boot. We hadden het getroffen met het weer, lekker. Eerst kregen we een rondleiding op nieuw Amsterdam. Vervolgens gingen we terug de boot in en kon het dolfijnen spotten beginnen. Eerst zagen we een paar dolfijnen en daarna in de verte een tak. Althans, dat dachten we. We zijn er snel heen gegaan en we kwamen erachter dat het een miereneter was die de rivier wilde oversteken. Zelfs de gids had het nog nooit gezien. We hebben veel foto’s en filmpjes gemaakt. We lieten hem met rust en al snel zagen we veel dolfijnen. Ook heel dicht langs de boot. Uiteindelijk was het tijd om terug te varen voor het eten. Daarna hebben we ons overal ingesmeerd met deet. Daar gingen we dan, met z’n vieren in een heel smal bootje door hele smalle slootjes. Op zoek naar kaaimannen. We hadden er al snel één gevangen en die mocht Mick vasthouden!
Donderdag ben ik samen met Mick, Annet en Alwin naar Berg en Dal geweest. We hebben daar alle kabelbanen gedaan. Zo facking vettttt…. Ook weer een super leuke dag.
Vrijdag wilden wij met de bus naar Domburg. We moesten eerst wachten tot hij vol zat. Toen pas zou hij vertrekken. Na een uur wachten gingen we dan eindelijk weg. Opgegeven moment waren we al bij de eindhalte, White Beach, en hebben wij dus het hele dorpje gemist. We hebben de hele middag gehangmateerd en gezwommen. Lekker daggie.
Zaterdag op zondag zijn wij naar Santigron geweest, een Marrondorp. Het weer was niet zo best, maar dit maakte het niet minder leuk natuurlijk. Als eerst kregen wij een rondleiding door het dorp. Zo leuk om die kindjes te zien. Ze speelden met het zeep uit de wasmachine om zich te baden. Het regende namelijk. Vervolgens kregen we een lunch met een typisch Marron gerecht, namelijk pindarijst. Na wat relaxen in de hangmat, kregen wij een oud traditionele slavendans te zien van de meiden uit het dorp. Dit gebeurde onder leiding van de muziek makende jongens uit het dorp. Prachtig… De dag werd afgesloten met een vaartocht over de rivier. Na een zeekoe die boven het water uitkwam, zijn we een kreekje ingeslagen. Al snel zagen wij aapjes van boom naar boom springen, geweldig. Een stukje verder kwamen wij zelfs een luiaard tegen, die intensief omhoog aan het klimmen was. Helaas hebben we die niet zo goed op de foto gekregen. De dag werd afgesloten met een BBQ.
De volgende dag stond een jungletocht naar een indianendorp op het programma. Tijdens het lopen in de jungle werd er uitleg gegeven over verschillende planten, bomen, etc… Kenny, onze gids, moest het nodige weg hakken met zijn kapmes om een pad vrij te maken. Het was een super mooie trip.
De week daarna vloog echt voorbij. Kerst heb ik met Mick de eerste kerstdag bij de Hugostraat gevierd. Iedereen nam een hapje mee. Super gezellig! Tweede kerstdag, en de laatste dag van mijn ouders, hebben wij de hele dag in het zwembad gelegen. Pap en Mick waren lekker verbrand die dag.
Zaterdag hebben wij voordat mijn ouders vertrokken een koopworkshop gedaan. Een kerstcadeautje van Mick en mij voor mijn ouders. We hebben Moksa Lesi en Baka bana gemaakt. Mooie afsluiting van deze periode. De rest van het weekend hebben Mick en ik elke dag ontbeten bij Combé bazaar. De vrouw achter de kassa wist de laatste dag zelfs al wat wij wilden bestellen, hahahah. Mick ging dinsdag de 30e naar huis.
Oudjaarsdag, woensdag 31 december. Iedere Surinamer noemt dit het feest van het jaar. Niets was minder waar. Om 11 uur gingen wij de stad in en er werd door de hele Domineestraat een mat afgestoken. Alleen maar knallen deze dag. Na wat dansen en slenteren hebben wij nog even gezeten bij ’t Vat. Rond een uurtje of tien hebben wij bij de Hugostraat het nieuwe jaar ingeluid.
Vanaf toen is het echt voorbij gevlogen, laatste stage week, afrondingen van ons project, noem maar op. Op vrijdag 9 januari was onze laatste stage dag. We hadden als afscheid met de kinderen Hollandse spelletjes gedaan, namelijk koekhappen, spijkerpoepen en snoephappen. Geweldig om te zien hoe de kinderen hiervan genoten. Ook hebben wij die dag onze eindpresentatie gedaan voor de kleuterleidsters. Zij waren heel dik tevreden over ons resultaat. We kregen zelfs nog een cadeautje van verschillende leerkrachten, oorbellen, ketting, armbandje, pennen, noem maar op. Super lief. Ik heb echt waar genoten van mijn tijd op deze school.
Zaterdag 10 januari hebben wij een afscheidsfeestje gehouden op de Hugostraat. Alle mensen die we hebben ontmoet hier waren uitgenodigd. Het was een leuk feestje met een mooie afscheidsspeech van Carmen en Nikki en een leuk liedje van ons voor Marien.
Nu ben ik begonnen met inpakken. M’n koffer is nu 19,1 kilo… Ik heb best veel weggegooid aan kleding. Alle spullen die wij niet meenemen doen wij in dozen om te geven aan Chrystabelle. Zij geeft het aan mensen waarvan het huis is afgebrand. Dus… het gaat naar een goed doel.
Morgen, de één na laatste dag, moeten wij nog naar de vreemdelingendienst om onze documenten op te halen. Wat een gedoe hierzo… Daarna de fietsen terugbrengen en in de middag komt de pedicure. Hebben we nog mooie voetjes voor Curaçao. ‘S avonds gaan we met de meiden van de Johnnystraat en de zus van Susan uiteten bij de Garden of Eaden. Het is dan hun laatste avond hier. Mooie afsluiting toch? Lotte en ik vliegen vrijdag 7.15 uur Surinaamse tijd naar Curaçao. Mijn tijd hier zit er dan op. Ik heb hier zoveel geleerd en vooral heel erg genoten. Nog een weekje vakantie op Curaçao waar wij naar klein curaçao gaan, met dolfijnen gaan zwemmen, naar de blue room gaan, heel veel aan het strand gaan liggen en naar de struisvogel dierentuin. Dan zit het avontuur er pas echt op. Zaterdag 24 januari land ik weer om 7.15 uur op Schiphol. Het gewone leven kan weer beginnen.
Suriname, je was geweldig .
Liefs.

• 13 Januari 2015 - 23:10

Sandra:

Het een prachtig verslag.
    Natuurlijk zullen jullie ook genieten van de vakantie op Curaçao.
    Bonbini

• 14 Januari 2015 - 08:57

Zelly:

superrrrr leuk Britt!

• 17 Januari 2015 - 00:35

Petra Wiersma :

wat een top tijd was het daar Britt mooie verhalen ,xxx