Weer een berichtje uit SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van brittinsu - WaarBenJij.nu Weer een berichtje uit SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van brittinsu - WaarBenJij.nu

Weer een berichtje uit SU

Door: Britt Koning

Blijf op de hoogte en volg

18 November 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets op mijn blog heb gezet. Ik ben nu alleen een blog begonnen, omdat we toch wel veel verschillende dingen doen. Ik ga er nu ook vaker wat opzetten!
In de afgelopen weken hebben we zoveel gedaan en beleefd! Ik ben samen met Lotte nog naar Abadukondre geweest. De leerkrachten kregen verschillende workshops en dat was zo leuk om bij te zijn. Naar mate de workshop vorderde, werden de leerkrachten steeds enthousiaster.

Op donderdag 23 oktober was het een nationale feestdag ´Divali´ een Hindoestaans lichtjes feest. Wij gingen met z’n alle uiteten bij Café Zuid. Hier hebben we gezellig pizza gegeten en zijn we vervolgens nog even de stad in geweest. Vrijdag waren wij lekker vrij.

Zaterdag 25 oktober ben ik samen met Carmen, Lotte en Susan op trip geweest. Om 7:45 werden wij verwacht bij T’ Vat. In een minibusje vol met stagiaires zijn wij afgereisd naar Nickerie. Onderweg zijn wij gestopt in Groningen om daar ons ontbijt te nuttigen, daarna zijn wij via Wageningen naar Nickerie gegaan. In Nickerie zijn wij in drie kleine bootjes gestapt die ons via een smalle rivier naar het meer brachten. Na een uur varen waren wij op het meer. Midden op het meer stonden een aantal huizen op palen, in één van die huizen zouden wij de nacht doorbrengen. Aangekomen bij ons verblijf hebben wij meteen de hangmat met klamboe opgehangen voordat het donker zou worden. Vanaf half 7 begint het te schemeren en zonder elektriciteit is er dus geen licht meer. Met onze hoofdlampen op hebben wij heerlijk aan het water gezeten. Daarna hebben wij Saotosoep en bakkabana gegeten. Toen het helemaal donker was zijn we weer in het bootje gestapt opzoek naar kaaimannen. Onderweg zagen wij een witte slang in de boom hangen die heel stil op een zeldzame ijsvogel afkwam. Onze gids vond dit zielig voor de vogel dus die ging met takjes gooien zodat het vogeltje weg kon vliegen. Dit nam meer dan 20 minuten in beslag, maar onze gids was dan ook erg tevreden toen hij het vogeltje had gered. Helaas hebben we in het water geen kaaimannen gezien en gingen we weer terug naar het huis. Hier stond een watermeloen cocktail al op ons te wachten. Na wat borrelen en snaaien zijn wij maar onze hangmat in geklommen. Vroeg in de morgen werden wij al wakker gemaakt om te kunnen kijken naar de zonsopgang. Wat was dit mooi zeg! Even wat foto’s geschoten en daarna nog kort onze hangmat in. Na een heerlijk ontbijt zijn wij aan onze lange terugreis begonnen. Een uur in de boot en daarna nog 5 uur met de bus. Onderweg werd je wakker geschut door de enorme gaten in de weg. Gelukkig zijn we heelhuids aangekomen in Paramaribo. Als afsluiting zijn wij bij Café Zuid gaan eten. Typisch Hollandse bitterballen, kroketten, frikadellen en patatjes dit was een mooie afsluiting van een heerlijk weekendje.

Het weekend erop was iets rustiger. Langs de Hermitage mall om wat te winkelen, en verder lang uit op de bank met een boek of de laptop. Zaterdagavond zijn wij uiteten geweest met de ouders van Susan en het vriendje van Carmen, was erg gezellig. Ik heb er zoveel zin in als mijn bezoek komt :D.

Maandag zijn we voor het eerst naar de sportschool geweest. Ik heb een abonnement genomen bij deze sportschool en kunnen nu 10 lessen volgen per maand voor 55 SRD (gedeeld door vier, is ongeveer 12 euro). De lessen die ik tot nu tot heb gevolgd zijn leuk!

Eric en Chrystabelle kwamen langs op onze stage. Na een kort gesprek met de directie hebben wij onze stageklassen laten zien. In overleg hebben wij gekozen om daarom naar een andere stageschool te gaan. Hier zijn we dan ook maandag 3 november begonnen. Wat een verschil! Veel meer orde en regelmaat. De leerkrachten waren blij met onze komst en betrokken ons gelijk binnen het team. Wij hopen hier een goede stagetijd te hebben, maar dat moet haast wel goed komen. De eerste weken zijn tot nu toe heel erg leuk! Ik had van die boerderij diertjes meegenomen, opgestuurd vanuit Nederland. De kinderen vonden het super leuk!

Ook zijn we een middagje naar Overbridge geweest. Lekker in ons hangmatje hangen met uitzicht op de Surinamerivier. Met veel hapjes en drankjes zijn we rond een uur of zeven weer teruggekeerd naar Paramaribo. Het was even passen en meten, omdat wij in een taxi voor zes personen met negen man zaten. Ondertussen reden we bijna op de velgen en trilden we zowat weg. Maar goed, we zijn heel thuis gekomen.

Vorige week zaterdag hebben wij een tweedaagse trip naar Brownsberg gedaan. Om kwart voor acht verzamelden wij bij het Vat. We waren iets verlaat omdat de taxi niet kwam opdagen. Na anderhalf uur rijden kwamen wij aan bij het Brokopondo Stuwmeer. Met een bootje zijn we richting een eilandje gevaren, waar wij lekker hebben gezwommen en gevist hebben op piranha’s. Helaas had ik niks gevangen. Eenmaal terug in de auto was het nog een uurtje rijden naar de Brownsberg. Ik heb hem wel even geknepen, omdat ik er niet altijd van overtuigd was of het busje het wel zou redden. Maar goed, we zijn er gekomen. Bij aankomst hebben wij onze hangmatten opgehangen. In de avond zijn we nog op dierenjacht geweest, maar we kwamen niet verder dan een spin. De tweede dag zijn we afgedaald naar de Irene vallen. We liepen midden in de jungle, stappend over takken en wortels. Eenmaal aangekomen, hebben we heerlijk uitgerust en gezeten. De klim terug was best pittig in die hitte. Dit neemt niet weg, dat ik zo heb genoten hiervan. We lopen gewoon door de jungle, wtffff.. Hoe vet is dat…… Savonds hebben we gegeten bij Nieuw Amsterdam en ben ik vervolgens lekker vroeg naar bed gegaan.

Ook zijn we een middagje naar Overbridge geweest. Lekker in ons hangmatje hangen met uitzicht op de Surinamerivier. Met veel hapjes en drankjes zijn we rond een uur of zeven weer teruggekeerd naar Paramaribo. Het was even passen en meten, omdat wij in een taxi voor zes personen met negen man zaten. Ondertussen reden we bijna op de velgen en trilden we zowat weg. Maar goed, we zijn heel thuis gekomen.

De afgelopen periode ben ik niet alleen van stage verandert, maar ook van huis. Wij verbleven in een huis met veel ongewenst bezoek, zoals muizen en kakkerlakken. Al met al zijn we afgelopen woensdag verhuisd naar een super plek. We hebben drie huisjes en we slapen met twee in zo een huisje. Ik slaap met Lotte. Er is zelfs airco, echt een luxe!!!!!!! Het afgelopen weekend heb ik heerlijk niks gedaan. Ik had het rijk voor mij alleen, omdat Lotte naar Palumeu was. Dit weekend ben ik een beetje uit lunchen en uit eten geweest. Ook niet verkeerd .

Jullie horen snel van mij!!

Liefs Britt

Voor iemand die post wilt sturen, mijn nieuwe adres is: Johnnystraat 11. Er is geen postcode!

  • 19 November 2014 - 06:42

    Wilms:

    wat een leuk verslag!!!! Kom maar weer gauw met de volgende!!

  • 19 November 2014 - 08:59

    Babs:

    Hoi Britt,
    Wat een leuke dingen maak je mee zeg! Zo met die verslagjes dat we je kunnen volgen lijkt het wel dichterbij! En zo kun je ook nog wat volgen uit ons kikkerlandje waar je dan wel de koude periode overslaat! Wij wensen jou nog veel leuke avonturen! Liefs en een dikke knuf! Van ons allemaal XX

  • 19 November 2014 - 12:57

    Dick En Els :

    Hoi Britt,
    Wat leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven ! Klink allemaal super ! Nog heel veel plezier. Groetjes vanuit Amsterdam.

  • 19 November 2014 - 21:12

    Joke Westerhof:

    Hoi Britt,
    Denk dat het inderdaad makkelijker schrijven is als jullie een eigen blog hebben.
    Dan kunnen we twee blogs lezen en naar meer foto's kijken!
    Jullie zijn bijna op de helft, de tijd gaat snel al vind ik het nog wel lang duren eer jullie terug zijn. Geniet er nog lekker van meisje, voor je het weet zit je weer in ons koude kikkerlandje!
    Liefs, Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Januari 2015

Het zit erop.

12 December 2014

Top tijd.

18 November 2014

Weer een berichtje uit SU

Actief sinds 28 Sept. 2014
Verslag gelezen: 534
Totaal aantal bezoekers 3544

Voorgaande reizen:

28 September 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: